The conference languages are English and French. Les langues du colloque sont l’anglais et le français (l’appel à contribution rédigé en français se situe plus bas sur cette page).
Key dates
- Close of call for papers : 05 November 2018 (12h00 UTC)
- Notification of results: 21 December 2018
- Registration opens: February 2019
- Conference: 12-14 June 2019
Call for papers
Presentation
In March 2017, the Faculty of Music at the University of Oxford, in association with Ircam, organised Spectralisms, a conference devoted entirely to the discussion of issues in spectral music (http://www.music.ox.ac.uk/spectralisms/). The wide range of ideas engaged during the two days of the conference reflected the plural nature of spectral music. Though such music emerged in France in the early 1970s centred on the composers of the collective L’Itinéraire (Murail, Tessier, Grisey, Dufourt, Levinas), its roots can be found in such key figures of the twentieth century as Debussy, Varèse, Cowell, Messiaen, Dutilleux, Stockhausen, Ligeti, Xenakis, Partch, Scelsi or even La Monte Young. Moreover, if by ‘spectralism’ is meant any music that takes account of the acoustic structure of sounds and the mechanisms of auditory perception in order to produce forms, timbres, temporalities and new modes of expression, then many aesthetics (from Radulescu to Harvey by way of Mayuzumi, Amacher, Radigue, Haas…) can be understood to participate in ‘spectral thinking’ without necessarily having any direct connection to the creative and performance tradition that developed in France around L’Itinéraire.
This second edition of the conference will offer the opportunity once again to explore the many facets of spectralism, to question its origins and historiography, and to evaluate the specific theoretical tools designed to analyse its compositional techniques. But this edition will also aim to explore lesser known aspects: the impact and continuation of spectralism beyond the ‘second spectral generation’ (Dalbavie, Hervé, Hurel, Leroux, Saariaho…) up to and including today’s young composers; the role of instrumentalists in the elaboration of techniques, works and concepts; issues of interpretation; the use and impact of technologies. The conference committee thus encourages participants to propose papers on the following themes, though they need not be restricted by these.
Topics
- Historical/historiographical perspectives, in France and elsewhere
- Philosophical, ideological and political contexts
- The places and institutions of spectral music
- L’Itinéraire, a collective of performers and composers
- Interpretation of spectral works
- Spectralism and the technology of sound
- Spectral music theory
- Analytical methods appropriate to spectral repertoire
- Sound studies, sonic ecology
- Spectralisms in the widest sense, including in popular and folk traditions
How to submit proposals
Proposals should be between 400 and 500 words, and should include an additional five (max) bibliographic references. They should be sent by 05 November 2018 (12h00 UTC) as .doc or .rtf files to the following email address: spectralisms@ircam.fr. Proposals should include: - Title of the paper - Name of the author(s) - Affiliation - Email address
Papers will last 20 minutes, followed by 5 minutes of questions and discussion.
Appel à contributions
Présentation
En mars 2017, la Faculté de Musique à l’Université d’Oxford a organisé, en association avec l’Ircam, un colloque entièrement consacré à la musique spectrale (http://www.music.ox.ac.uk/spectralisms/). La diversité des thématiques exposées au cours des deux journées de ce colloque a révélé la nature plurielle de la musique spectrale. Si celle-ci a émergé en France au début des années 1970 autour des compositeurs du collectif L’Itinéraire (Murail, Tessier, Grisey, Dufourt, Levinas), ses racines peuvent se retrouver chez Debussy, Varèse, Cowell, Messiaen, Dutilleux, Stockhausen, Ligeti, Xenakis, Partch, Scelsi ou encore La Monte Young. En outre, si par « spectralisme », on se réfère à toute musique qui tient compte de la structure acoustique des sons et des mécanismes de la perception auditive pour produire des formes, des timbres, des temporalités et des modes d’expression inédits, alors nombre d’esthétiques (de Radulescu à Harvey en passant par Mayuzumi, Amacher, Radigue, Haas…) participent de la « pensée spectrale » sans avoir nécessairement de relation avec la tradition créatrice et performative établie en France autour de L’Itinéraire.
La seconde édition de ce colloque sera l’occasion de célébrer à nouveau les multiples facettes du spectralisme, de questionner ses origines et son historiographie, d’évaluer les outils théoriques spécifiques permettant d’analyser ses techniques compositionnelles. Mais cette nouvelle édition visera aussi à explorer des dimensions encore mal connues : impact et prolongement du spectralisme après la « seconde génération spectrale » (Dalbavie, Hervé, Hurel, Leroux, Saariaho…) et jusqu’à la jeune création actuelle ; rôle des instrumentistes dans l’élaboration des techniques, des œuvres et des concepts ; enjeux d’interprétation ; usage et impact des technologies. Le comité scientifique encourage ainsi les participant·e·s à proposer des communications sur les thématiques suivantes, sans toutefois s’y limiter.
Thématiques
- Perspectives historiques/historiographiques, en France et ailleurs
- Contextes philosophiques, idéologiques, politiques
- Lieux et institutions de la musique spectrale
- L’Itinéraire, un collectif d’interprètes et de compositeurs·ices
- Interprétation des œuvres spectrales
- Spectralisme et technologies du son
- Théorie musicale spectrale
- Méthodes d’analyse spécifiques au répertoire spectral
- Sound studies, écologie sonore
- Spectralismes au sens large, y compris dans les traditions populaires, folkloriques et traditionnelles
Comment soumettre sa proposition
Les propositions doivent comporter entre 400 et 500 mots auxquels s’ajouteront cinq références bibliographiques au maximum. Veuillez envoyer avant le 05 novembre 2018 (12h00 UTC) à l’adresse courriel spectralisms@ircam.fr vos propositions de communications au format .doc ou .rtf en spécifiant :
- Titre de la communication
- Nom(s) de(s) auteur·e·(s)
- Affiliation
- Adresse courriel
Lors du colloque, les participant·e·s retenu·e·s disposeront de 20 minutes pour présenter leur recherche puis de 5 minutes pour répondre aux questions.